האקדמיה חצויה • התפטרות חברי המל"ג הכניסה את בנט למערבולת

    טרכטנברג: "המל"ג והות"ת הובילו במשך עשרות שנים את ההשכלה הגבוהה והמחקר בישראל להישגים מרשימים ביותר - מפרסי נובל ועד לבסיס הטכנולוגי לבניית אומת ההיי-טק. הצלחה זו נשענת בעיקרה על עצמאותם של הגופים מהפוליטיקה"
    איתי גדסי No Comments on האקדמיה חצויה • התפטרות חברי המל"ג הכניסה את בנט למערבולת

    התפטרותם של ששת חברי המל"ג כמחאה על צעדי שר החינוך נפתלי בנט, גוררת תגובות מכל קצוות הקשת הפוליטית והאקדמית • מרגי: "כל ניסיון להלך אימים ולהשתמש בעצמאות המחקר והידע הוא ניסיון להיאחז בקרנות המזבח"

    טרכטנברג: "המל"ג והות"ת הובילו במשך עשרות שנים את ההשכלה הגבוהה והמחקר בישראל להישגים מרשימים ביותר - מפרסי נובל ועד לבסיס הטכנולוגי לבניית אומת ההיי-טק. הצלחה זו נשענת בעיקרה על עצמאותם של הגופים מהפוליטיקה"
    18:55
    22.05.24
    חדשות קול חי No Comments on נתניהו מזהיר מפני הכרה בפלסטינים: "תהיה מדינת טרור"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    התפטרותם של ששה חברי המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) מעוררת בערה, ומוציאה קשת של תגובות מפוליטיקאים ואנשי אקדמיה הנעה בין ביקורת נוקבת להשמעת אנחת רווחה ושביעות רצון.

    במכתב הפיטורים שכוון כולו נגד מהלכיו שר החינוך נפתלי בנט, כותבים הששה: "אנו משוכנעים כי מהלכי יו"ר המל"ג (השר בנט) והצטרפות רוב חברי המל"ג אליהם, גרמו לפגיעה במטרות שלשמן הוקמה המל"ג ושהנחו את דרכינו ופעילותנו בה – קרי, שמירת רמה מדעית נאותה ואי הגבלת חופש הדעה והמצפון…".

    הם דרשו לפזר את המועצה הקיימת, ולהביא לבחירה מחודשת שתשקף באופן נאות את הדרגים המקצועיים, ושתהיה מאוזנת ונטולת השפעות פוליטיות.

    חה"כ פרופ' מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) הגיב היום להתפטרות: "המל"ג והות"ת הובילו במשך עשרות שנים את ההשכלה הגבוהה והמחקר בישראל להישגים מרשימים ביותר – מפרסי נובל ועד לבסיס הטכנולוגי לבניית אומת ההיי-טק. הצלחה זו נשענת בעיקרה על עצמאותם של הגופים מהפוליטיקה.

    "כל זה נמצא כיום בסכנה, לאור המגמה המדאיגה של ממשלה זו לפוליטיזציה של מינויים בכל הקשר: מסמנכ"לים במשרדי ממשלה שונים, ועד לרגולטורים נוחים לראש הממשלה כגון הממונה על ההגבלים העסקיים".

    טרכטנברג, שכיהן כיו"ר הות"ת בשנים 2009-2014 הוסיף: "אסור לאפשר לתופעה הזו להתרחב גם לאקדמיה בישראל: האוניברסיטאות והמכללות הן עמוד התווך של המחקר שמביא לנו תרופות חדשניות לסרטן, הן הבסיס ליכולות הטכנולוגיות המתקדמות של התעשייה הביטחונית, של המודיעין והסייבר, הן הערובה לשגשוג כלכלי, ובהיעדר מדיניות חוץ לממשלת ישראל הן גם חוד החנית במלחמה בbds".

    גלעד ארדיטי, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל בחר שלא להצטרף לביקורת: "בעיניי הביקורת מחטיאה את המטרה ובענק. על פי חוק מי שמוביל את המועצה להשכלה גבוהה הוא יו"ר המל"ג שהוא שר החינוך. הדרישה שמי שיוביל מדיניות הוא סיו"ר היא דרישה שלא מחוברת לשום מנהל תקין".

    לדבריו, "הבעיה המרכזית במל"ג גם היום וגם בשנים עברו היא שהמועצה מנסה לנהל את המוסדות ברמת המיקרו ולא מבינה שתפקידה לנהל את המערכת ברמת המאקרו, לסוג של תפקיד מאקרו יכולים להתאים אישים רבים גם אם אין להם את הכותרת פרופסור לפני תחילת שמם. אנחנו כסטודנטים מקווים שהטלטלה הנוכחית תגרום לחידוד משמעותי במקום ותפקיד המל"ג, כך שייתן למוסדות עצמאות בניהול ויאתגר אותם ברמת המדיניות הכללית".

    יור ועדת החינוך ח"כ יעקב גיבה את שר החינוך, לטענתו: "פרופ' ירון כשלה בשנתיים האחרונות ועשתה הכל כדי לצמצם את ההנגשה להשכלה הגבוהה לאוכלוסיות חדשות. פרופ ירון עשתה הכל כדי לבלום את התפתחותם של המכללות. הרמה המדעית של ההשכלה הגבוהה לא תיפגע עם החלפתה וכל נסיון להלך אימים ולהשתמש בעצמאות המחקר והידע הוא נסיון להיאחז בקרנות המזבח".

    ובנט עצמו?! – סירב להתרגש מהסערה שעורר ב"מקדש האקדמיה" של אליטת המדינה, ומסר: "אנו מודים לחברי המל"ג הפורשים על תרומתם להשכלה הגבוהה. מל"ג ממשיכה פעילותה ובמקומם ימונו בימים הקרובים אנשי אקדמיה מהאוניברסיטאות בעלי מעמד בכיר בשדה ההשכלה הגבוהה".



    0 תגובות